Průvodce Tisknout

Vážení zákazníci,

 

ve své praxi se setkávám s lidmi, kteří řeší v podstatě stále stejné problémy a proto jsem se rozhodl, že zde uvedu několik informací, které vám snad pomohou při vašem rozhodování o LPG.


Úvodem:

 

V České republice je cca 500 větších či menších firem zabývajících se montážemi LPG do aut. Skutečně velkých firem, které mají několik montáží denně, je cca 15. A je to s námi jako všude jinde - jsou firmy dobré a firmy špatné. Špatné ať již nevyhovujícím technickým vybavením, znalostmi, praxí, či přístupem k zákazníkům.


Automobil s LPG si můžete pořídit několika způsoby:

 

1) Nový s již zabudovaným alternativním pohonem od výrobce.

 

Jsou zde dvě varianty:

- LPG zařízení je dodatečně namontováno u smluvního servisu v ČR, nebo

- LPG (CNG) je namontováno přímo ve výrobě

 

Jako pozitivní se jeví skutečnost, že autorizovaný servis nemůže tyto přestavby zpochybňovat. Tuto skutečnost však dle mého názoru jednoznačně převyšují negativa:

 

Zásadní nevýhodou je to, že neovlivníte, jaká značka a jaký systém bude ve vašem automobilu namontován a výrobce jistě nebude řešit problém, že tento LPG systém servisuje pouze firma na druhém konci republiky nebo že na tuto firmu máte špatné reference. Varianta LPG namontovaného do zahraničního auta přímo ve výrobě je ještě méně výhodná, protože tyto systémy prodejci pro ČR většinou ani neumí opravovat. Značek a systémů je v Evropě hodně, každý má svá specifika a těžko budete hledat „univerzální servis“, který by běžně dokázal opravit a vyladit jinou značku (systém) kromě těch, na které se specializuje. Takové vozidlo sice nakonec končí u nás, ale protože opravdu nejde o u nás běžně používané systémy, takže náhradní díly objednáváme většinou v Itálii, Německu, nebo Holandsku a zákazník je tím pádem nucen čekat i měsíc, než proběhne dodání dílu a samotná oprava. Vznikají vícenáklady jednak z důvodu pořízení nestandardního náhradního dílu, jednak proto, že zákazník může jezdit tuto dobu pouze na benzín. A to už můžeme hovořit o vícenákladech v řádech desítek tisíc Kč.

 

Proto si před zakoupením takového vozidla tyto důležité informace u prodejce vyžádejte.

 

2) Dovoz staršího auta s již namontovaným pohonem LPG

 

Do značné míry opakuje stejný problém, jako v bodě 1), protože značek a systémů je hodně, každý má svá specifika a nenajdete „univerzální servis“, který by dokázal opravit a vyladit jinou značku kromě těch, na které se specializuje. Vozidla dovezená ze západní Evropy mají většinou holandské systémy. V drtivé většině případů se pak v ČR nahrazují jinými, zde běžnými. Náklady na tuto výměnu se však pohybují okolo 20 000,- Kč.

 

3) Montáž zařízení do vašeho automobilu ve vámi vybraném servisu.

 

Tato varianta se jeví jako nejlepší, protože všechny důležité okolnosti ovlivňujete vy sami. Ať už jde o výběr vozidla, tak servisu montujícího LPG a systému, který budete používat. V tomto případě doporučuji zvolit takový servis, na který jsou dobré reference. Špičková firma dokáže vyhodnotit aktuálně nejlepší a nejkvalitnější zařízení a toto nabízet svým zákazníkům.


Občas se setkáváme s argumentem, že v případě nového či zánovního vozidla autorizovaný servis odmítá majiteli auta dále poskytovat záruku, pokud si nechá namontovat LPG pohon. Tento argument je však zcela nesmyslný. V případě poruchy se jednoznačně prokáže (posudkem soudního znalce), zda jde o závadu způsobenou výrobcem, vadnou součástkou, nebo jde o problém související se zařízením či s provozem na LPG.

 

Pojištění pro případ škod vzniklých na autech zákazníků by mělo již být naprostou samozřejmostí pro všechny solidní firmy. Je proto velmi důležité, abyste si ověřili, že LPG servis je krytý pojistkou a v případě poškození vzniklého montáží či provozem na LPG je schopen vám poskytnout náhradu.

 

Hlavní přehled problémů, které mohou nastat u vašeho automobilu nebo s vaším servisem:

 

Po montáži je horší start v režimu na benzín

 

Některé „servisy“ vás budou přesvědčovat, že to není problém LPG zařízení, abyste si nechali 

opravit „benzínový problém“. Opak je pravdou, jde většinou o špatné naladění systému LPG, případně o použití nesprávné řídící jednotky. To má za následek načtení chyb do benzínové řídící jednotky a její následné změny v režimu benzínu. K rozklíčování tohoto problému stačí jednoduchá zkouška samotným zákazníkem. Tento problém se může vyskytnout i u aut, u kterých byste ho vůbec neočekávali. Nepomůže ani databáze s technickými údaji několika tisíc namontovaných systémů. Např. do Oplu Zafiry (objem 1,8; r.v. 2002) jsme namontovali sekvent, takový, který do těchto automobilů běžně dáváme. Několikrát jsme ladili, ale stále se rozsvěcela kontrolka a auto přecházelo do náhradního režimu. Až po výměně řídící jednotky za jinou (s EOBD) a po výměně lišty (s rychlejšími časy vstřiků) začalo auto jezdit bez problémů a ke spokojenosti naší i zákazníka.

 

„Mám od vás namontované LPG a auto mi nejede“

 

Samostatnou kapitolou jsou zákazníci, kteří každou závadu na automobilu dávají do souvislosti s LPG. Prostě auto po čtyřech letech od namontování LPG zničehonic nejede, tak za to může LPG. Je nutné striktně rozlišovat, zda jde o závadu benzínovou, nebo plynovou. Pokud auto nejede dobře v benzínu, nemůže jet zákonitě ani dobře v plynu.

 

Pravdou je, že 99% značkových servisů odmítá spravovat auta s LPG, i když jde o benzínovou závadu. Argumentují tím, že plyn zkresluje údaje benzínové čtečky. Zda nechtějí, nebo neumějí, je v důsledku vlastně jedno. Proto máme diagnostiku na všechny značky a provádíme opravy benzínových částí. Tento servis poskytujeme prioritně u automobilů s naší montáží LPG.

 

Závady způsobené zanesením plynových cest

 

Po namontování LPG ujedete se svým automobilem desítky tisíc km a tu a tam se vyskytne problém s horší kvalitou provozu. To se může stát, LPG není vždy a na všech čerpacích stanicích kvalitní. Proto se rozhodnete zajet se svým autem do plynového servisu. Jsou „montážníci“, kteří vám budou tvrdit, že jde o standardní opotřebení auta, se kterým nejde nic dělat. Pak jsou firmy, které závady vzniklé dlouhodobým provozem za pomoci diagnostiky najdou a odstraní. Chce to však patřičné znalosti, kvalitní diagnostické přístroje a trpělivost. Trpělivost jak naši, tak vás, zákazníků. A v neposlední řadě také dobrou firemní politiku, kdy je spokojený zákazník nejdůležitější.

 

Máte špatné svíčky

 

Další indicií, která by vás měla upozornit na to, že možná nejste na správném místě je fakt, že „odborná firma“ vás ani neupozorní na skutečnost, že u vaší konkrétní značky automobilu je po montáži nutné vyměnit svíčky. Vyšší teploty ve spalovacím prostoru mohou upálit svíčku, propálí se píst a dojde k poškození spalovacího prostoru motoru. Jsou však bohužel montážníci, kteří vás jednak na toto riziko neupozorní (protože o něm ani neví), jednak nemají ani základní sortiment svíček skladem a odešlou vás s tím, abyste si napřed správné svíčky někde koupili, dovezli, a teprve pak vám je vymění.

 

Další závadou bývají špatné kabely či zapalovací soustava. Na to však můžeme přijít pouze s pomocí diagnostických přístrojů. A to jde pouze tam, kde tyto diagnostické přístroje mají a umí s nimi pracovat.

 

 

Trendem dnešní doby je specializace

 

Se špatným kloubem jdete k ortopedovi a pokud máte problém se srdcem, určitě budete odesláni ke kardiologovi. U firem montujících pohon LPG tomu není jinak. Proto máme pracovníky, kteří montují pouze nádrže, přípojky a držáky, další specialisté montující nové zástavby, autoelektrikáře pracující s osciloskopy a čtečkami. Jde již o natolik odbornou činnost, že byste těžko hledali člověka, který bravurně zvládne všechny úkony. Někteří montéři vás však stále budou přesvědčovat, že „na koleně“ se dá vyladit a spravit cokoliv.

 

I v tomto oboru platí stará pravda: kdo montuje několik aut denně a má odpovídající vybavení na vysoké úrovni, ten zná všechna úskalí, dokáže vám doporučit optimální zařízení, dokáže ho dobře namontovat, seřídit a odzkoušet, doporučí vám Flash Lube, pokud je potřeba.

 

Dobrým, i když ne jediným vodítkem pro posouzení kvality servisu je jeho technické vybavení - hevery, diagnostická zařízení, analyzátory, čtečky závad, osciloskopy. Pro dnešní auta vybavená elektronikou je kvalitní diagnostické zařízení nutností. To lze poznat i z toho, že tyto servisy mají oficiální emisní stanici.

 

Rozhodnutí je na vás, je to vaše auto, vaše peníze a mnohdy také vaše nervy, když nastane problém.

 

Kdo nic nedělá, nic nepokazí

 

K demontáži jako krajnímu řešení přistoupila každá firma, pokud se k zákazníkovi chová solidně. Tak to prostě je. V několika výjimečných případech se i u naší firmy stalo, že zákazník přes veškerou naši snahu nebyl s provozem LPG spokojen. Ať už byl důvod v tom, že jsme vícekrát hledali optimální způsob nastavení, nebo nebylo možné minimalizovat zvýšenou spotřebu, atp. Pak ovšem nastává situace, kterou řeší různé firmy různě. Nechceme komentovat chování jiných firem, ale pokud došlo k tak výjimečné situaci, jakou je demontáž, vrátili jsme zákazníkovi celou částku, kterou zaplatil za montáž. Bez výmluv na amortizaci a vícepráce.

 

Firemní čerpací stanice

 

Toto kriterium nevypovídá nic o kvalitě namontovaného zařízení jako takového, ale jistě dokladuje náš postoj k péči o zákazníka. Na našich čerpacích stanicích prodáváme zákazníkům, kterým jsme namontovali naše zařízení, LPG s minimální marží, což v praxi znamená někdy až tříkorunový rozdíl na 1 litru LPG. Tuto nadstandardní službu provozujeme v Brně (Tuřanech) již od prosince 2010, čerpací stanici LPG máme také v Moravském Krumlově, v listopadu 2013 jsme otevřeli další čerpací stanici v Brně - Králově Poli (více viz "Čerpací stanice LPG").


 

Jak jsem již výše uvedl, vše záleží na vás. Proto vám přeji správná rozhodnutí a mnoho kilometrů ujetých na LPG.

 

 

 DAROS PLUS, s.r.o.